Program - hösten 2019

Klicka på filmbilden för att se mer på imdb.com

23/9 Hjärtelandet

Janus Metz, Sine Plambech, Danmark 2018, 91 min
Fyra äktenskap, tre generationer och två små samhällen på var sin sida klotet. I det lilla vindpinade fiskesamhället Thy bor det mer än 900 thailändska kvinnor. För 25 år sedan var det ingen, utom Sommai, en före detta sexarbetare från Pattaya. Hon gifte sig med dansken Niels och har sedan dess arrangerat äktenskap mellan kvinnor från sin hemby i Thailand och ensamma män i Thy. En hyllad och gripande dokumentär om människor som söker kärlek, frihet och oberoende.

 

30/9 Sir

Rohena Gera, Indien/Frankrike 2018, 99 min
Ratna kommer från en fattig liten by på den indiska landsbygden och drömmer om att designa kläder. En dröm så gott som omöjlig att förverkliga om man som Ratna kommer från lägre kast. Hennes jobb ligger många mil därifrån i storstaden Mumbai, där hon arbetar som hembiträde åt Ashwin, son till en av stadens rikaste familjer. Från Ratnas perspektiv har Ashwin allt. Rikedom, jobb, frihet. Men varför ser då Ashwins ögon alltid så ledsna ut? Ögon som dock börjar se aningen gladare ut när de tittar på Ratna... En underhållande men ändå lågmäld film som hyllades i Cannes 2018.

 

7/10 Woman at War

Benedikt Erlingsson, Island/Frankrike/Ukraina 2018, 104 min
Vad kan en ensam person åstadkomma för att göra världen bättre? Halla är en målinriktad körledare i 40-årsåldern som har två mål i livet; att rädda Island undan miljöförstöring, i synnerhet det aluminiumbrytande företaget, och att försöka få bli adoptivmor. Som en modern Robin Hood, utrustad med pilbåge, ger hon sig på företagets infrastruktur och hamnar i mediernas fokus som den anonyma hämnaren. Skulle hon bli infångad och avslöjad vore hennes möjligheter att få adoptera ett barn små. Musiken har en egen plats i filmen; musiker och sångare dyker upp här och där. Erlingsson gjorde 2013 den egensinniga Om hästar och män.

 

14/10 Dogman

Matteo Garrone, Italien/Frankrike 2018, 103 min
Matteo Garrone (Gomorra) levererar en välkonstruerad och fängslande dramathriller som utspelar sig i den sönderfallande italienska kuststaden Villaggio Coppola. Manuset är inspirerat av den morddömde Pietro De Negris ovanliga livshistoria och hans bekantskap med brottslingen Giancarlo Ricci. Den späde Marcello (spelad av Marcello Fonte, prisad som Bästa manliga skådespelare i Cannes för rollen) driver en hundsalong och lever ett anständigt liv. För att kunna ta sin dotter på upptäcktsresor börjar han langa kokain åt en grym missbrukare som terroriserar orten. Dogman är en enkel historia från verkligheten, med lysande skådespel och med tydlig förankring i italiensk neorealism.

 

21/10 Den skyldige

Gustav Möller, Danmark 2018, 85 min
Ett gastkramande drama som fysiskt sett utspelar sig på en larmcentral. Egentligen händer allt väsentligt, dels kring den kvinna som ringer larmnumret, dels inom polismannen Asger (Jakob Cedergren). Ingenting är riktigt vad det synes vara i svenske regissören Gustav Möllers danska långfilmsdebut, dessutom Danmarks Oscarsbidrag. Filmen spelades in kronologiskt, under 13 dagar. Jakob Cedergrens motspelare, som aldrig syns, bara hörs, befann sig i ett rum intill och spelade upp scenerna live, för att röstskådespeleriet skulle bli trovärdigt. Regissören ville åt en äkthetskänsla, och arbetssättet blev fruktbart.

 

4/11 3 kvinnor

Jafar Panahi, Iran 2018, 100 min
Allt börjar med en dramatisk selfie skickad till regissören Panahi, som spelar sig själv, där en kvinna, Marziyeh, förbereder ett självmord. Hennes familj vill tvinga in henne i ett äktenskap och omintetgöra hennes planer på en skådespelarutbildning. Hon anklagar den kända skådespelaren Behnaz Jafari för att ha nonchalerat hennes rop på hjälp. Panahis passagerare i bilen på väg till Marzieys hemby är just kändisen Jafari, även hon spelar sig själv. Den tredje kvinnan är en skådespelare och dansare som var stor stjärna före revolutionen. 3 kvinnor handlar både om film och om livet i Iran i dag, främst ur kvinnors synvinkel. Som ofta i Panahis filmer finns en ironisk, ibland svart, humor under ytan.

 

11/11 Aniara

Pella Kågerman, Hugo Lilja, Sverige/Danmark 2018, 106 min
Harry Martinsons verk Aniara har inte släppt greppet sedan det publicerades 1956. Först som opera, teater, balett, musikal, seriebok och nu långfilm. Jorden är skadad av kärnvapenkrig och miljöförstöring. Tusentals människor flyr med rymdfärjan Aniara till Mars. Aniara är som ett enormt glittrande fartyg med shopping, gym, barer, restauranger och diskon att välja bland under den tre veckor långa resan till Mars. Något går fel på vägen, vilket gör att tre veckor blir flera år. Pella Kågerman och Hugo Lilja har gjort en både texttrogen och personlig tolkning av ett av svensk litteraturs främsta verk, och skickligt och drabbande fört det till vår nutid.

 

18/11 De osynliga

Louis-Julien Petit, Frankrike 2018, 102 min
Efter ett politiskt beslut måste kommunens center för hemlösa kvinnor, L'Envol, med kort varsel stängas ner av besparingsskäl. Kommunen anser att de inte längre kan "fortsätta spendera utan resultat". Socialarbetarna som driver centret är djupt engagerade i kvinnorna och har nu tre månader på sig att hjälpa dem tillbaka in i samhället. För att lyckas skyr de inga medel. De utnyttjar skrupelfritt alla upptänkliga kontakter, hittar på, förfalskar och ljuger friskt. Allt är tillåtet! Men tiden är knapp. Genom amatörskådespelare med egna erfarenheter av hemlöshet är De osynliga en underhållande samtidsskildring som har åstadkommit verklig förändring.

 

25/11 Äran

Kristina Grozeva, Petar Valchanov, Bulgarien/Grekland 2016, 101 min
Den bulgariske rälsarbetaren Tsanko hittar en mängd sedlar längs med tågspåret. Han lockas att behålla dem men väljer att anmäla fyndet till polisen. PR-ansvariga Julia på transportministeriet ser en chans att bättra på myndighetens fördärvade rykte. Det blir starten på ett byråkratiskt händelseförlopp som blir allt mer surrealistiskt. Den bulgariska regissörsduon Kristina Grozeva och Petar Valchanov arbetar med tematiken kring klassklyftor och korruption i det nykapitalistiska Östeuropa. Äran är efter Läxan den andra filmen i en löst sammanhållen trilogi baserad på verkliga nyhetsartiklar i bulgarisk press.

 

2/12 kl 18.30 30 Il postino – postiljonen

Michael Radford, Massimo Troisi, Italien/Frankrike/Belgien 1994, 108 min
Jubileumsföreställning på Halmstads Teater. OBS! Endast EN föreställning kl 18.30. En modern klassiker och en av de mest älskade filmerna, av både publik och kritiker. Till den lilla italienska ön anländer poeten Pablo Neruda år 1952, detta efter att ha tvingats i landsflykt på grund av sina politiska åsikter. Här kommer han i kontakt med Mario, fiskaren som sadlar om och blir postiljon. Neruda är i praktiken hans enda kund, och de två har dagliga pratstunder. Inledningsvis nöjer sig den blyge Mario med en autograf. Så småningom fördjupas vänskapen männen emellan och Neruda väcker Marios intresse för det skrivna ordet, för poesin. Och det om någonting kommer till användning när Mario får upp ögonen för Beatrice, servitrisen på det lokala vattenhålet.

 

Nyhetsbrev

Vill du hålla dig à jour med vad som händer i studion? Då ska du prenumerera på vårt nyhetsbrev.

E-postadress:
 

Kontakt

Halmstads Filmstudio
Stenvinkelsgatan 9B 1101
30295 HALMSTAD
E-post: info@halmstadsfilmstudio.se 

Vill du veta mer om Halmstads Filmstudio eller oss som är engagerade? Här finns såväl historik som presentation av vår organisation.

Bra länkar

Drakenfilm.se - kvalitetsfilm online | FLM - Sveriges ledande filmtidskrift | Göteborg Filmfestival | Filmfestivalen i Cannes | IMDB - The Internet Movie Database | Triart.se - kvalitetsfilm online | CDON | Ginza | Discshop.se | MovieMail | Röda Kvarn Helsingborg | Bio Roy | Hagabion



Samarbetspartners